Pythagorova věta a její aplikace
Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | Pythagorova věta, pravoúhlý trojúhelník, aplikace v rovině a prostoru |
Předcházející modul | |
Navazující modul | Geometrie v prostoru II |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul se zaměřuje na pochopení a praktické využití Pythagorovy věty při výpočtech v pravoúhlém trojúhelníku. Žáci si osvojí samotnou větu, naučí se ji aplikovat při určování délek stran pravoúhlých trojúhelníků a řešení slovních úloh z reálného prostředí. Modul také propojuje tuto látku s předchozím učivem o mocninách a odmocninách (modul Mocniny a odmocniny) a rozvíjí schopnost geometrické argumentace, prostorové představivosti i čtení s porozuměním v matematickém kontextu.
Náměty na doplňkové aktivity
Měření a výpočty v učebněMěření délek (např. strany a úhlopříčky stolu, místnosti), porovnání s výpočtem.
Interaktivní konstrukcePoužití geometrického softwaru (např. GeoGebra, Desmos) pro práci s interaktivními vizualizacemi Pythagorovy věty a jejích aplikací.
Hledání aplikacíPythagorova věta má velké množství využití, jak pro bezprostřední praktické výpočty vzdáleností, tak zprostředkovaně v dalších oblastech matematiky (např. goniometrické funkce, euklidovská metrika). Žáci mají za úkol zkusit vyhledat co nejvíce rozmanitých aplikací a popsat je.