Délka, obvod, obsah
Typický ročník | 5. |
Interval vhodných ročníků | 4.–6. |
Učivo | délka úsečky, obvod (čtverce, obdélníku, trojúhelníku), obsah (čtverce, obdélníku), čtvercová mřížka, jednotky délky, jednotky obsahu |
Předcházející modul | |
Navazující moduly | |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Tento modul se zaměřuje na porozumění pojmům délka, obvod a obsah v jednoduchých geometrických situacích, zejména na čtvercové mřížce. Žáci si procvičí určování délky úseček a lomených čar, výpočty obvodu a obsahu základních rovinných útvarů (čtverec, obdélník, trojúhelník) a práci s příslušnými jednotkami. Modul je vhodný jako úvod do výpočtů v geometrii a vytváří pevné základy pro navazující témata.
Náměty na doplňkové aktivity
Návrh zahrádkyIndividuální nebo skupinový projekt. Žáci na mřížkovaný papír navrhnou zahradu, vypočítají délku potřebných plotů a velikosti jednotlivých záhonků, určí, kolik balení semen by bylo k osázení záhonků potřeba.
Měření na mapáchS využitím mapových aplikací (např. Mapy.cz, Google Earth) žáci určují vzdálenosti mezi městy nebo velikosti zadaných ploch.
Hrací hřištěŽáci vytvoří seznam míčových her a odhadnou pořadí velikostí jejich herních ploch. Následně si vyhledají velikosti hracích ploch, vypočítají jejich plochu, sestaví správné pořadí a srovnají správné výsledky se svými odhady.