Základní útvary a jejich vlastnosti
Typický ročník | 5. |
Interval vhodných ročníků | 4.–6. |
Učivo | základní rovinné útvary (trojúhelník, čtverec, obdélník), rovnoběžky a kolmice, konstrukce trojúhelníků, prostorová představivost, názvy geometrických útvarů, pohledy na tělesa, stavby z krychlí |
Navazující moduly | |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul se zaměřuje na rozpoznávání, pojmenovávání a základní vlastnosti rovinných útvarů, zejména trojúhelníků, čtverců a obdélníků. Žáci se učí rozlišovat a zakreslovat rovnoběžky a kolmice a postupně přecházejí ke konstrukcím útvarů podle zadaných údajů. Důležitou součástí je rozvoj prostorové představivosti jak v rovině, tak v prostoru, například při práci s náčrty nebo pohledy na jednoduchá tělesa. Modul rozvíjí základní dovednosti potřebné pro další studium geometrie.
Náměty na doplňkové aktivity
Stavby z krychlíStavění modelů z dřevěných kostiček, následné kreslení pohledů shora, zepředu, z boku. Rekonstrukce stavby podle nákresu.
Geometrická mapaSkupinová aktivita, při které žáci vytvoří mapu města, přičemž mají za úkol dodržet vybrané pokyny (např. obdélníkové náměstí, kruhový objezd, rovnoběžné ulice).