Při zobrazení prostorových objektů (těles, staveb z kostek a jiných) narážíme na základní problém: papír či obrazovka má pouze dva rozměry a neumíme tedy reálně modelovat prostorové situace.
Při zobrazení 3D objektů často využíváme pravoúhlého promítání z přední, boční a horní strany, tzv. nárys, bokorys a půdorys.
Při řešení úloh s prostorovou tematikou můžeme například postupovat takto:
- Začneme u jednodušších pohledů.
- Zaměříme se na odlišnosti, tedy zkusíme najít, v čem se dané útvary liší.
Příklad: Výběr správného pohledu na těleso
- Úkol: Vyberte, který ze tří dolních obrázků je jiným pohledem na těleso nad nimi.
- Pozorování: Těleso se skládá ze dvou delších ramen a jednoho kratšího ramene.
- Můžeme tedy škrtnout první obrázek. Na něm má těleso jedno dlouhé a dvě kratší ramena.
- Stejně tak můžeme škrtnout i třetí obrázek, na kterém má těleso tři stejně dlouhá ramena.
- Řešením je prostřední obrázek.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
3D objekty z různých pohledů (lehké)
zadání: 30
Typicky zabere: 3 min
Drátek v průhledném objektu (lehké)
zadání: 35
Typicky zabere: 3 min
Drátek v průhledném objektu (střední)
zadání: 38
Typicky zabere: 4 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
3D objekty z různých pohledů (lehké)
zadání: 7
Typicky zabere: 4 min