Koule

GDW
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/GDW)
Ukázat QR kód

umime.to/GDW


Stáhnout QR kód
Ukázat/skrýt shrnutí

Koule je prostorový geometrický útvar, který má tvar dokonale kulatého tělesa. Všechny body na povrchu koule jsou stejně daleko od středu, tato vzdálenost se nazývá poloměr koule. Koule je symetrická ve všech směrech, což znamená, že nezáleží na tom, jak ji otočíme, její tvar zůstane stejný.

Příklady koule v běžném životě zahrnují basketbalový míč, zeměkouli nebo kuličku z ložiska.

Pro výpočet objemu koule používáme vzorec V = \frac{4}{3} \pi r^3, kde r je poloměr koule.

Povrch koule se vypočítá pomocí vzorce S = 4 \pi r^2, kde opět r značí poloměr koule.

Koule nemá rohy ani hrany, což ji odlišuje od mnoha jiných geometrických útvarů. Tato jedinečná vlastnost dává kouli významnou roli v různých oblastech, včetně fyziky, kde se používá například pro modelování ideálních těles v teorii gravitace. Předmětěm studia v neeuklidovské geometrii mohou zase být útvary, které nejsou částí roviny, ale kulové plochy (pak jde o sférickou geometrii, neboli geometrii na sféře).

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Souhrn je skryt.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Koule
Povrch koule  
Zobrazit souhrn tématu
Objem koule  
Zobrazit souhrn tématu


Psaná odpověď

Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.


Koule
Povrch koule  
Zobrazit souhrn tématu
Objem koule  
Zobrazit souhrn tématu


NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence