Koule
GDWKoule je prostorový geometrický útvar, který má tvar dokonale kulatého tělesa. Všechny body na povrchu koule jsou stejně daleko od středu, tato vzdálenost se nazývá poloměr koule. Koule je symetrická ve všech směrech, což znamená, že nezáleží na tom, jak ji otočíme, její tvar zůstane stejný.
Příklady koule v běžném životě zahrnují basketbalový míč, zeměkouli nebo kuličku z ložiska.
Pro výpočet objemu koule používáme vzorec V = \frac{4}{3} \pi r^3, kde r je poloměr koule.
Povrch koule se vypočítá pomocí vzorce S = 4 \pi r^2, kde opět r značí poloměr koule.
Koule nemá rohy ani hrany, což ji odlišuje od mnoha jiných geometrických útvarů. Tato jedinečná vlastnost dává kouli významnou roli v různých oblastech, včetně fyziky, kde se používá například pro modelování ideálních těles v teorii gravitace. Předmětem studia v neeuklidovské geometrii mohou zase být útvary, které nejsou částí roviny, ale kulové plochy (pak jde o sférickou geometrii, neboli geometrii na sféře).
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Koule: pojmy a vzorečky (střední)
zadání: 52
Typicky zabere: 5 min

Koule: pojmy a vzorečky (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 8 min

Povrch koule (střední)
zadání: 39
Typicky zabere: 5 min

Povrch koule (těžké)
zadání: 56
Typicky zabere: 12 min

Objem koule (střední)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min

Objem koule (těžké)
zadání: 60
Typicky zabere: 9 min
